Cerpen

CERPEN : Our Way, My Love~♥ Part 2

4:04 PM Unknown 0 Comments




Lima hari berlalu,
“malasnya nak pergi kelas!” Mia menjerit kuat di dalam comforter. Jam loceng yang sedang melalak kuat di sebelahnya tidak diendahkan. Keinginannya untuk melempar jauh jam loceng itu seperti biasa terbatal apabila jeritan kuat dari luar biliknya, ‘sudah!’ 

“woi pemalas! Baik kau ikut aku pergi kelas!” Fira menjerit dari luar bilik Mia, geram dengan perangai Mia yang begitu asyik skip kelas walhal baru pertengahan semester, ‘nak skip kelas, tunggulah akhir sem nanti!’

“wei! Kau nak umum kat satu hostel ni ke? Aku pemalas!” Mia yang membuka pintu secara tiba-tiba terus menjegilkan mata UNDERTAKER miliknya, ‘ingat ni hostel cucu kawan mak mertua dia ke!’


“amboi, ingat cantiklah kalau kau buat mata hantu kau tu, tolong sikit, aku masih cantik lagi dari kau” Fira membetulkan rambutnya, dia telah menghabiskan masa lebih dari 30 minit untuk melaram setiap hari sebelum turun padang berjumpa dengan rakyat jelata, ‘mak oi! Mata besar giler1’

“tolong sikit, tak payah nak angkat bakul pagi-pagi buta ni, karang kau yang aku angkat buang ke bawah! Ni malaikat mana yang pergi rasuk kau ni, tetiba nak kejut aku?” Mia menayang wajah selambanya, selama dia pernah bernafas di kampus ini, tidak pernah dia berjalan beriringan dengan Fira kerana perempuan di depannya itu playgirl kampus, hot stuff manakan dia layak untuk berjalan di sebelah diva, ‘kalau melaram macam besok nak k.o, memanglah orang cakap cantik!’

“tolong sikit, aku ni bukan miss world yang baik hati nak kejut beruang pagi-pagi buta ni! Si Fendi hensem tu yang suruh aku kejut dan heret kau datang kelas. Dah lah tu, tak payah banyak soal, kelas doctor ambeng lepas ni, karang dengan aku kena menari kat depan kelas!” Fira menolak tubuh Mia masuk ke bilik untuk bersiap.

“aku belum mandi lagi lah!” Mia mengeraskan tubuhnya dari terus ditolak oleh Fira.

“kau jangan nak buat dosa kering pagi-pagi ni, walaupun aku pakai contact lens merah menyala ni tak bermakna aku rabun! Muka berseri, rambut bersikat! Belum mandi kau cakap?” Fira menilik sekujur tubuh milik Mia.

“eh, kau pandang mana tu?”  Mia memeluk tubuhnya yang hanya berbaju spaghetti, ‘minah ni demam ke?’


#


“at last! Datang jugak angel aku ni!” Fendi tersenyum lebar apabila melihat tubuh wawa melangkah masuk ke dalam dewan kuliah. Lima hari Mia menghilangkan diri dan tidak dapat dihubungi, handphone off, facebook inactive, tweet no reply.

Mia hanya menarik senyum plastik, dia sendiri rindu akan sahabat baiknya itu,
“hai….” Mia mengambil tempat duduk di depan Fendi. Entah mengapa, kata-kata naim tempoh hari amsih lagi terngiang-ngiang di telinganya,

“kau nak tahu pasal apa aku break up with that whore! Sebab kau! Dah puas rasa, kau nak suruh dia cari orang lain pulak.... Banyak cantik! Aku tak mahu yang secondhand lah banggang!”

“oi, aku cakap dengan kau ni” Fendi menarik rambut Mia yang bebas beralun setelah pertanyaannya tidak dijawab, ‘asal minah ni boleh khayal ni! Pagi pagi buta ni’

Mia masih terpinga-pinga, cuba mengusir suara naim dari telinganya. Dia berpaling menghadap Fendi,
“sorry? Kau cakap ape tadi?” Mia hanya tersenyum.

“are you high?” Fendi melemparkan soalan bonanza di pagi hari dengan wajah berkerut.

“stupid!” Mia terus memusing badannya kembali ke depan. Dia tidak mahu untuk berbual lelaki itu, dia memerlukan masa untuk pulih dari kata-kata kesat naim.

“Mia, i talking to you. Pandanglah muka aku yang handsome ni” Fendi masih lagi tidak dapat membaca apa yang bermain di fikiran Mia, seolah-olah perempuan itu cuba menjauhkan diri, ‘the hell is going on here?’

“aku mengantuklah Fendi, please don’t disturb me” Mia meletakkan mukanya di atas meja menandakan dirinya terlalu mengantuk, ‘buat bodoh je lah’

Fendi hanya menggeleng kepala, ‘penat sangat lah tu’ namun hatinya lega apabila mendengar alasan mengantuk, bukannya marah.

#

Mia membuka langkah seribu, dia perlu cepat melarikan dirinya dari berjumpa dengan Fendi. Hatinya masih tidak dapat melupakan kata-kata naim. Dalam kekalutan dia berjalan, tubuhnya merempuh tubuh seorang makhluk yang keras,

“aduh!” Mia menggosok kepalanya yang terlanggar dengan objek keras itu, ‘aku langgar tiang ke ape? Asal tiang ada kat tengah jalan ni?’

“awak tak ape-ape ke?” Suara lelaki kedengaran.

Mia yang masih melayan kesakitan di kepalanya hanya mampu menggeleng kepala, ‘bukan tiang rupanya…. Tengok handsome ke tak? Boleh buat scandal baru’

“i’m not okay….” Mia kemudian membuka matanya perlahan dengan harapan tiang yang dilanggarnya itu mempunyai rupa paras yang lebih kacak dari Gary Running Man pun jadilah.

“sorry ye, saya tak perasan yang awak tadi” lelaki itu menggaru kepalanya yang tidak gatal. Tiada tanda-tanda ingin menghulurkan tangan untuk menolong Mia yang terduduk di atas lantai, ‘kenapa perempuan ni pandang aku semacam?’

Mia cuba mengawal debaran di hati, wajah lelaki di depannya kelihatan berseri, terlalu berseri, ‘ ni bukan setakat gary kalah! Naim tak guna pun kalah habis! New mission!’

“takpe-takpe, sikit je ni. Saya pun minta maaf sebab jalan tak tengok depan” Mia bangkit dari tempat jatuhnya sambil membuang debu dari seluarnya.

“kira awak dah maafkan sayalah ni. Erm, kalau macam tu, saya gerak dulu” lelaki itu ingin beredar dari tempat kejadian, khuatir akan menimbulkan spekulasi yang baik dari orang ramai jika berada di situ bersama perempuan yang bukan muhrim.

“eh, awak tak buat salah pun, saya yang salah. By the way, siapa nama awak and course ape?” Mia memulakan misinya, dia perlu mendapat nombor lelaki itu dalam masa seminit, ‘cepatnya nak lari sexy!’

“oh maaf, Rafiq, civil. Erm…” Rafiq cuba untuk mencari ayat untuk meminta diri, ‘nak buat sesi taaruf ke kat sini…. Adeh’

“saya Mia! Ee! Nice to meets you!” Mia menghulur salam perkenalan.

“ok, nice to meet you Mia, but i got to go! Ada kelas, assalamualaikum!” Rafiq beredar dari situ dengan langkah yang laju. Huluran salam itu hanya dibalas dengan tundukkan.

“walaikumussalam! Wow, play hard to catch huh? Nanti Mia tangkap raf, ok?!” Mia melambai-lambai ke arah Rafiq yang telah hilang di balik bangunan.

#

“fend! Aku dah jumpa ikan baru!” Mia menepuk bahu Fendi yang yang sedang asyik membelek buku.
“ikan baru? Pergi jumpa animal planet, bukan jumpa aku” Fendi masih lagi membelek buku di depannya, tidak mahu memandang muka Mia yang kini sedang tersenyum manis! ‘jangan cakap dia dah jumpa jantan baru?’

“ala, tengoklah muka aku yang comel ni” Mia  terkelip-kelip kedua matanya, ‘ni dia merajuk ke?’
“malas…” Fendi memandang kosong buku di hadapannya, hatinya meronta ingin melihat wajah Mia, dia ingin berbual dengan Mia.

“kenapa ni, fend” Mia merengek manja sambil menggoncang perlahan bahu lelaki itu.

“kenapa kau lari dari aku?” Fendi tidak menjawab soalan Mia sebaliknya dia melontarkan soalan yang menyemak otaknya.

Mia termati kata, dia sidah menjangka soalan ini akan terpancul dari mulut Fendi, 
“sebab aku perlukan masa dari kejadian hari tu, aku….” Mia mengalih pandangan ke tempat, tidak mahu terus menerus bertentang mata dengan Fendi.

Fendi perasan akan perubahan pada riak wajah Mia,
“forget it, aku tak kisah pun. Saja nak acah kau. So, mana ikan yang kau nak tangkap tu, meh tunjuk aku sikit, boleh masak ke tak” Fendi berdiri sambil meletak tangan kanan di atas kepala Mia, ‘kenapa kau tak bagitahu aku Mia….’ dia sendiri agak terkesan dengan kata-kata kesat naim tempoh hari.

“ish apa ni, letak tangan kepala orang ni, ingat ni bola ke apa? Bayar fitrah kot!” Mia memukul tangan Fendi yang terletak di atas kepalanya,
“haa…. Ni yang aku excited nak cerita ni. Kau kenal Rafiq, CV student?” Mia memulakan bicaranya dengan soalan sambil menjongket-jongket keningnya.

“budak masjid tu? Wei, kau jangan nak buat stunt kat sini, budak masjid tu! Kalau macam tu, baik kau jadi madu sofia je!” Fendi terkejut apabila mendengar nama budak masjid, Rafiq terkeluar dari mulut Mia, ‘budak masjid tu dah lah kerek nak mampus! Macam beriman sangat!’

“kau kenal dia rupanya! Kenapa tak rekomen dia kat aku, kalau dari awal kau rekomen dia kat aku, takdelah aku asyik putus cinta je!” Mia marah dalam keadaan tersenyum, dia dapat membayangkan wajah Rafiq menjadi imam solatnya, ‘waa…~’

“shhhh!” Kedengaran beberapa orang di aras itu memberi signal diam kepada Mia.

“langkah mayat aku dulu kalau kau nak couple dengan dia” Fendi bercakap dalam dingin. Sungguh dia tidak menyukai lelaki yang bernama Rafiq dan geng ummah kampus yang lain, ‘semuanya perasan bagus!’

“asal pulak, aku kena bunuh kau untuk bersama bakal imam aku? Aku tak peduli, sekarang ni, kau ada nombor phone dia tak?” Mia membulatkan matanya, rambutnya yang berjuntai di dahinya membuatkan dirinya kelihatan comel di mata semua lelaki di dunia.

“o, kau sanggup bunuh aku demi jantan masjid tu! By the way, aku tak simpan nombor orang perasan bagus dalam phone aku, buat habis bateri je” Fendi kembali duduk di kerusinya dan terus merenung buku di hadapannya, suhu badannya meningkat!

“habis bateri? Kau jangan nak buat lawak kat sini, ni library kot! Kalau kau takde nombor phone dia, hmm… kau ada member yang ada nombor dia tak?” Mia masih lagi mengasak Fendi dengan soalan tanpa menyedari perubahan suhu lelaki itu.

Fendi melemparkan satu pandangan tajam yang membawa maksud one-more-question-i-knock-you-down!
“okay-okay, aku tanya orang lain” Mia dengan wajah berkerut lalu mengambil tempat duduk di sebelah Fendi yang masih merenung buku tebal di depannya, 

“Fendi, nanti terbakar library ni dengan tenungan kau tu, macam nak terbakat dah buku tu” Mia masih melawak, dia dalam mode excited, ‘kenapa mamat ni?’ dia kemudian membelek phonenya, dibongkar list contact,
“hah!” Mia menjerit.

“shhhh!” Kedengaran beberapa orang di aras itu memberi signal diam kepada Mia. Untuk kali kedua, kali ini dengan wajah yang tidak berpuas hati.

“sorry, sorry, sorry” Mia bercakap tanpa mengeluarkan suara sambil kepalanya tertunduk.

“yang kau ni bising sangat asal” Fendi menoleh ke arah Mia yang tersengih seorang diri, ‘dia dah angau ke apa?’ keningnya bertaut.

“aku dah jumpa siapa yang boleh tolong aku, Fira” Mia bercakap dalam nada gembira lantas terus menekan butang hijau untuk menelefon Fira.

Setelah beberapa minit perbualan, Mia mematikan talian,
“Fendi! Jom pergi masjid!” Mia bercakap dalam nada serius.

“what! Apa Fira cakap dengan kau!?” Fendi bercakap dalam kuat, mahu terjatuh rahangnya apabila Mia menyebit perkataan masjid, ‘dia ni dah pysch!?’

“Shhhh!” Kedengaran beberapa orang di aras itu memberi signal diam kepada Fendi dengan salah seorangnya menunjuk penumbuk ke arahnya.

“brilliant idea, idea yang akan memastikan aku dapat imam aku tu!” Mia tersenyum sendiri.    



To be continued
 p/s : post pertama setelah seminggu mendiamkan diri...

You Might Also Like

0 comments: