IFML

If, My Love Part 5

12:47 PM Unknown 13 Comments





Pada malam hari,

“terima kasih kak” ujarku dengan suara meninggi. Senyumanku masih mekar di bibir. Alhamdulillah, jualan pada malam ini teramatlah laku walaupun apa yang aku hajatkan tidak kesampaian.

Sementara menanti pelanggan seterusnya, aku berpaling ke belakang sambil mengerling ke arah skrin handphone.
No reply.
Keluhan keluar dari mulutku. Selepas mesej dibalas pada petang tadi, lelaki itu terus mendiamkan diri. hanya blue tick yang memenuhi ruang mataku.
Pada saat ini, aku merasakan permintaan terakhirku sebelum aku menutup kedua belah mata. Tidur! Bukan untuk mati! Takde keje mati ingat lelaki itu! indeed he is handsome tapi wajah yang kacak tak menjamin aku masuk ke dalam Jannah!
“lia! Pelanggan tu!” jerit ibu yang sedang menggaul nasi goreng di dalam kuali besar. Sementara abangku yang sibuk menggaul ayam di dalam besen merah di sebelah ibuku.
Aku tersenyum kelat. Handphone diseluk kembali masuk ke dalam poket apron. Aku memalingkan tubuh ke hadapan dengan senyuman menyambut pelanggan. sesaat kemudian, rahangku terjatuh. Terasa semua asap dan udara pasar malam yang cukup rasanya.
Mika!
“assalamualaikum….”
“walaikumussalam….”
“my phone…”
Lelaki itu berpakaian kemeja putih lengan panjang yang dilipat ke para lengan. Kacak. Rambut lelaki itu seakan tirai hitam yang jatuh mengikut gravity.
Jantung berdetak laju.
“my phone….” Suara itu mengulang kata-katanya.
“oh….” Aku mengeluarkan phoneku dari poket apron lalu diletak di atas meja jualan. Khuatir tanganku akan bersentuh dengan dia yang bukan mahramku.
Wajah Mikael berkerut seribu.
Aku mula kaget.
“ni bukan phone saya….”
“hah?”
“this is not my phone…” senyuman dari bibir merah Mikael mencuri perhatianku.
“hah? Oooo….” Aku terus berpaling ke belakang untuk mendapatkan beg galasku yang terletak di dalam van putih ibuku.
Wajah penuh tanda tanya ibu dan abangku itu aku cuba untuk tidak endahkan. Apabila handphone Mikael berada di dalam  genggamanku, aku tersenyum dan berpaling.
Hilang.
Lelaki itu sudah hilang dari pandangan matanya.
“eh….”
“haaa….. ibu suruh dia belikan minyak masak, dah habis” selamba ibu menjawab.
Aku mahu meraung.
Ibu menyuruh lelaki yang tiada kaitan dengan diriku. Kemudian, handphone di tanganku berbunyi, nombor telefon yang aku kenali terpampang di skrin handphone.
Ni, nombor aku!
Aku pantas menjawab tersebut tanpa ragu.
“helo…”
“haaa….. awak, ummm… aa…. Saya pegang handphone awak dulu…. Ibu awak minta saya belikan minyak masak…. Nanti saya datang balik”
Belum sempat, aku menjawab. Panggilan itu dimatikan. Aku masih keliru.

p/s: hew3.... dah updated... harap memuaskan ye

You Might Also Like

13 comments: