Cerpen,

Cerpen : Stay With Me, My Love Part 1

5:23 PM Unknown 2 Comments



Saat aku bertentang mata dengannya,

“Sorry…. So sorry….” Pintanya dalam keadaan kelam kabut.

Aku hanya mampu mengangguk. Aku hanya mampu tersenyum. Sakit dan sengal dibadanku masih terasa. Tanpa suara, aku meminta maaf.


“you can stand up….” Tanya si dia.

Aku sekali lagi mengangguk. Senyuman terukir dibibirku. Cuba menyembunyikan rasa di hati.

“nak saya tolong tak?” dia menawarkan pertolongan.

Aku mengeleng. Mungkin aku akan mengangguk jika dia adalah golongan perempuan. Menyentuh yang bukan muhrim bukan caraku.

“fahd! Kamu jangan gerak!”

Satu suara yang berteriak beberapa kaki dariku kedengaran.

“alamak…. Cepat pulak raksasa ni kejar aku…. Okay, bye-bye…. Got to go…” katanya sekali lagi dalam keadaan gelabah.

Tanpa berfikir, aku mengangguk apabila mendengar langkahnya berlari. Aku tersenyum.

Fahd….

“amboi budak bertuah ni! pantang nampak perempuan…. Cik tak apa-apa ke?” suara perempaun yang berteriak sebentar tadi menegurku. Kini dia sudah berada di depanku.

Perempuan cantik? Maksudnya dia tu dahi licin ke?

“takpe saya boleh berdiri sendiri….” Jawabku. Aku meraba lantai untuk menolak tubuhku ke atas.

“takpe saya tolong….” Perempuan itu seakan memaksaku menerima pertolongannya.

“kina! tengok…. Kan akak dah cakap suruh  tunggu akak…”

Dia dah datang….

“maafkan pelajar saya. Standard la, hantu sekolah kan…. buat masalah saja…” ujar perempuan yang kini berpangkat cikgu sekolah kepada fahd.

“eh, takpe. Adik saya ni yang degil. Dah kina…. jom kita pergi, karang lama pulak umi tunggu kat rumah tu” kakak bersuara tegas.

Aku pula hanya mendiamkan diri.


#

Aku menjalani hari-hariku dalam gelap. Gelap gelita.

“rina…. Sape budak laki kat depan rumah kita tu…” ujar ayahku. Ahmad Yassin, nama ayahku.

“entah la, yah…. Rina takut nak tegur, takut pulak kita dikata penyibuk…” jawab kakakku.
Aku pula hanya mendiamkan diri.

“eh kamu ni, ke situ pulak dia…. Mana tahu, dia cari sape-sape ke?” sekali ayahku seakan berminat dengan gerangan lelaki yang sedang berada di luar rumahku.

“stalker akak kot….” ujarku dengan nada seloroh.

“ish, adik ni…. mana ada, sapa nak kat akak ni….” kakakku cuba menrendah diri. Mustahil, tidak yang berminat kepada dia yang berwajah cantik dan sempurna. Nurul Sharina, namanya.

“takyah nak humble sangat. Mesti lah ada yang suka kat akak. Daripada kina ni, dah la….”

“adik! Jangan nak mulakan! Akak tak suka!” marah kakakku.

“sudah-sudah…. Takpe, biar ayah tanya dia tu peminat sapa…” potong ayahku. Dengar langkahnya ke luar.

Aku pula menunduk. Buku ditangan aku selak tanpa minat membaca. Akhir-akhir ni, membaca membuatkan diriku penat. Gelap.

#

“kina…. budak laki tu cari kamu la…” ujar ayahku.

“hah?!” serentak aku dan rina menjerit tidak percaya.

Otakku mula memproses siapakah gerangan yang mencariku. Selepas tiga tahun, tiada siapa pun yang sudi berkawan apatah lagi mencari diri ini.

“tengok…. Kamu pun dah ada peminat” usik rina. Aku dapat melihat wajahnya tersenyum.
“silap orang kot…. ayah, kina rasa dia silap orang lah…” ujarku sambil mengigit bibir.

Dalam hati, ada sedikit berbunga. Gembira ada yang mencari dirinya. namun harapan dan bunga-bunga hati itu aku cuba cantas. Tak nak simpan harapan yang tinggi.

“ayah dah cakap jugak tadi, tapi dia kata kina kenal dia…. Dia kata nama dia fahd….” Ujar encik Yassin.

Aku mengerut dahi.

Fahd? Sape….
“hah!” jeritku dengan tiba-tiba.

Dia… dia cari aku ke…
“hah ape? Kina, kawan kina ke?” tanya rina dengan nada ingin tahu.

Kenapa dia cari aku? Mana dia boleh tahu rumah aku kat mana?

“nak ayah suruh dia balik ke?” tanya encik Yassin.
“jangan!” halangku dengan kedua tanganku melambai ke kiri dan kanan.

“dia kawan kina….” tipuku dengan selamba.

Entah mengapa, hatiku merasa sesuatu dengan kehadiran si dia di depan rumah.

“nak akak bawak kina ke depan?” rina mula berdiri dari duduknya.

“jangan! Kina boleh” ujarku dengan tegas.

Bukan sekarang…. Ni peluangku keluar dari gelap.

“tapi….” Rina mahu membuka mulut tapi seakan ada yang menghalang.

#

20 langkah ke depan.

Tudung di kepala aku betulkan. Nafas ditarik. It’s time!

“hi…”

Aku tersenyum mendengar sapaan dari dia.

“assalamualaikum….” Jawabku dengan senyuman.

“eh…. Walaikumussalam…. Nama awak sape?” tanya fahd tanpa ada nada ragu-ragu.

Aku terdiam. Aura kemesraan pada nada suaranya membuat tersengih.

“nurul shakina…. Macam mana awak boleh sampai sini?” tanyaku dengan wajah berkerut.

“cantik nama tu…. o, saya ikut awak dan kakak awak balik hari tu…” jawabnya dengan laju. Sekali lagi, tiada bunyi ragu.

“awak stalker ke? Macam mana awak boleh tahu saya kenal awak? Soalku lagi.

“sebab saya yakin awak dah tahu nama saya…” jawabnya lagi dengan spontan.

“kenapa awak datang jumpa saya?” sekali lagi aku menyoal. Timbul rasa tidak puas hati dengan spontan-selamba lelaki di depanku.

“sebab awak… ca…”jawabnya lagi sebelum….

“kalau awak nak kenal kakak saya, awak boleh jumpa dia terus….” Potongku dengan semangat. Sudah berpuluh yang datang ke rumah ini untuk berkenalan dengan kakaknya dan kali ini, dia dipergunakan.

“eh, tak lah…. Saya datang sebab awak la….”jawabnya lagi. Kali ini dengan bersungguh-sungguh.

“mustahil…. Kenapa awak datang sebab saya….” Soalku dengan sebal.

Nak menipu pun…. Agak-agak la…

“wait the minute…. Why u got so many question…. Lupa nak perkenalkan diri, nama saya fahd ezra…. Saya suka ezra, bunyi macam perancis gitu… but I like fahd more….” Katanya dengan penu ramah.

Aku sekali lagi tersenyum dengan perilakunya yang sungguh ramah.

Wake up, kina!

“sebenarnya saya ….”

“alamak! Maaf yer nurul…. Saya ada kelas tuisyen…. Besok saya datang lagi….” Dia sempat mencuit pipiku sebelum berlalu pergi.

Aku pula terpana di situ. Pertama kali diri ini disentuh dengan sengaja oleh yang bukan muhrim, marah namun hatiku berdegup kencang.

#

Aku menunggu kedatangannya dari pagi.

“umi, dah pukul berapa?” tanyaku dengan malas.

“pukul 3 petang sayang…. Kenapa ni? dari tadi tanya pukul berapa, pukul berapa…” soal puan shawal.

“saje…” jawabku pendek.

Dia tak datang ke…

#

Begitu juga….. hari-hari yang mendatang.

Hampa.

Aku marah. Sedih.

Sehingga aku merasakan dia hanya mimpi.

#

Dua minggu kemudian,

Aku dengan penuh seleranya membaca doa makan, makan tengah hari ini membuat air liurku meleleh. Bau pucuk manis masak belacan membuatkan hatiku melompat bintang.

“amboi…. Tak sabarnya anak umi ni nak makan…” tegur puan shawal.

Aku tersentak sebelum tersengih. Baru tanganku mahu menyuap nasi ke mulut.

“assalamualaikum! Kina!” satu jeritan di depan pintu pagar.

Aku terpana.

Dia…
“kejap ye, umi tengok sapa datang…” umi melangkah pergi dari ruang makan.

Aku pula masih berdebar, masih mengira-gira gerangan yang datang.

#

“kina…. kawan kina yang datang hari tu datang…. Dia kat depan pintu” ujar puan shawal.

Aku membatu di tempat duduk.

“suruh dia balik la mi… kina tak  nak jumpa dia…”

“tapi umi tengok muka dia pucat semacam je…”

Perkataan pucat membuat diriku berasa resah.

“ok, kina pergi jumpa dia….” Langkahku atur dengan kiraan.

Pucat? Dia sakit ke?

#

“hi….” Sapanya dengan mesra.

“assalamualaikum…. Awak sakit ke?” tanyaku laju.

“walaikumussalam… awak ni suka perli saya kan? sakit?” dia menyoal kembali.

“bukan perli tapi memang wajibkan kita bagi salam kat sesama islam… ye la, umi ka… tengok awak macam sakit je” aku mengerut dahi.

“ok fine…. Takdelah, saya cukup tidur sikit…”

“kenapa tak cukup tidur….” Soalku dengan penuh berminat.

“erm…. Saya akan jawab soala awak kalau awak duduk sebelah saya…” ujarnya dengan penuh harapan.

“aa…..” aku mula termati kata.

“kina! bawalah kawan kamu tu masuk… makan sekali…” pelawa puan shawal.

Kalau aku mampu menutup mulut umi dari membuat pelawaan, sudah pasti akan aku lakukan!

“haa… cantik dah tu… saya memang lapar sekarang ni… bau kari sampai ke sini…” kedengaran bunyi pintu pagar dibuka.

Gelojoh jugak mamat ni…

“kari tu, bukan umi saya masak. Tu, mak cik shanti yang masak….” Jelasku dengan laju.

Tetiba pula kari, umi masak asam pedas…. Tapi bau kari mak cik shanti memang sedap!

“eh ye ke…. Ops” ujar fahd yang kini sudah berada di depanku.

“jom masuk…”

Aku membuat muka tidak percaya.

Eh eh…. Dia pula yang pelawa aku masuk rumah.

#

Sampai saja di meja makan,

“awak duduk mana?” tanya fahd dengan laju.

“sini...” aku memegang kerusi yang biasa aku duduk.

“ok… saya duduk sebelah awak…” ujarnya.

“awak duduklah dulu…. Saya nak pergi dapur jap…” dengan kiraan. Aku melangkah ke dapur.

#

“dia tak tahu ke?” soal umi apabila aku berdiri disebelahnya.

“tak…. Please umi…. Jangan bagitahu dia…” rayuku.

Not now…

*ps tq sebab baca... komen2x yer

You Might Also Like

2 comments: