Cerpen,

Cerpen : The Momet I Knew, My Love Part 3 (END)

3:40 PM Unknown 5 Comments



“no….” Jawab Lili dengan ragu-ragu.

“but she will have me….” Rafiq menyambung kata-kata Lili yang tergantung.

Shakir berpaling ke arah sebelah kanannya, wajah yang dia kenali,

“kau!”


“Lili…. Bukan dia ni….” Shakir berpaling ke arah Lili untuk mendapat kepastian.

Lili mengangguk.

“aku dah agak kau ade hati dengan Lili kan…. Kau memang saja nak buat kami break up pastu kau nak masuk line! Licik jugak kau ni” Shakir tersenyum senget. Bencinya kepada lelaki itu semakin mengunung!

“tu hal lama…. Sekarang ini, aku dengan Lili akan bernikah raya pertama dan majlis resepsi akan berlangsung sebelum kemudian. Jemput datang ye” lancar Rafiq mengatur plan perkahwinannya. Kerjanya sebagai engineer selama lima tahun telah memastikan financialnya kukuh untuk melangkah masuk ke alam perkahwinan, ‘yakin sungguh aku ni…. Ala gasak je la… sakit mata tengok budak tak cukup akal ni kat sini!’

Lili memandang Rafiq tidak berkelip-kelip, terkejut dengan planner yang dikatakan oleh Rafiq, ‘jin mana pergi sampuk mamat ni? Boleh dia merapu bagai!’

“baby…. You pergi mana? Penat I cari you tahu tak?” Rungut Emelda dengan penuh kegedikan.

Shakir yang masih mahu meneruskan drama swasta itu pantas membatalkan niatnya. Kemunculan Emelda mengundang rasa malunya, malu apabila Lili memandangnya dengan wajah berkerut, ‘aduyai! Semak lah betina ni!’

“dah la, Shakir…. Pergi layan bakal bini kau tu…. Jangan kacau bakal bini orang….” Halau Rafiq tanpa perlu bertapis.

“eh, abang Shakir….” Sapa Iskandar dengan mesra. Tanpa dapat dikawal, riaknya berubah apabila melihat beruk betina yang cantik berpaut pada lengan sasa lelaki itu, ‘pergh! Hot chicks bhai!’

“is….” Belum sempat Shakir bersalaman dengan adik Lili, lengannya ditarik laju oleh Emelda untuk meneruskan langkah, ‘nasib baik public…. Kalau tak, dah lama aku campak betina ke laut…’

“akak…. Bukan ke tu….” Iskandar masih tidak percaya dengan apa yang dilihatnya.

“dia la tu, ngah….” Jawab Lili acuh tak acuh.

“Lili….. Awak dah tahukan pasal besok?” Pertanyaan Rafiq itu mengejutkan Lili dari lamunan.

“tahu…. Yang awak ni yakin sangat saya akan terima pinangan awak tu apa kes?” Tanya Lili tanpa memandang wajah kacak Rafiq, ‘takde masa aku nak buat penyakit time bulan pose ni….’

“sebab saya yakin…. Awak pun dah ada masalah macam saya….” Selamba Rafiq menjawab.

“masalah apa….” Lili teragak-agak untuk bertanya.

“masalah hati…. Ok la, bai…. Esok, say yes je… babai” Rafiq melangkah pergi dengan senyuman ke telinga.

Lili pula hanya mampu mengeleng. Entah mengapa dia sudah tahu apa jawapannya untuk diberikan kepada rombongan merisik esok hari.

#

Ramadhan ke28, hari merisik.

“bunga di taman sudi dipetik….” Tuan ahmad memberi jawapan kepada rombongan meminang.

“mabruk…. Mabruk…. Si kumbang yang gatai pun nak propose tarikh….” Tuan ruslan pantas mengatur tarikh.

“bila tarikh yang si kumbang mahukan….” Tuan ahmad menyoal dengan wajah gembira.

“raya pertama…” serentak Tuan Ruslan dan Puan Lina menjawab.

“hah!” Satu keluarga Tuan Ahmad terkejut. Termasuk si bunga di dalam bilik.

“dia ni biar betik…. Serius…. Raya pertama….” Gumam Lili dengan riak terkejut.

#

Inbox:
Rafiq
Awak terima dengan rela hati ke?

Lili mengerutkan dahi apabila surprise-uninvited-message dari Rafiq. Pantas tangannya menaip.

Inbox:
Future wife
Insyaallah.

Rafiq tergelak kecil membaca reply mesej yang amat pendek itu.

Inbox:
Rafiq
Jangan awak lari time malam raya sudah ye…. Saya repot polis karang…

Lili terasa wajahnya berbahang. Entah mengapa, berbalas mesej bersama si dia membuat hatinya berdegup kencang. Lagu yang kedengaran dari lappy kesayangan memainkan peranan.


There you'll stand, ten feet tall
I will say, "I knew it all along."
Your eyes–wider than distance
This life–sweeter than fiction

There you'll stand, next to me
All at once, the rest is history
Your eyes–wider than distance
This life–sweeter than fiction, fiction

Dengan penuh kegedikan, Lili berguling-guling di atas katil sebelum

“hadoi!!!” Badannya tergolek ke atas lantai.


#

D-Day

Satu kelebihan berkahwin di hari raya ini adalah jimat. Sebab? Semua pakaian dan persiapan boleh digabung dengan persiapan menyambut hari raya!

“astaghfirullah al azim! Along! Kenapa dok tercegat kat sini!?” Marah Puan Lina apabila melihat anak terunanya itu masih lagi belum bersiap.

“along….” Rafiq termati kata. Dia tidak percaya dengan apa yang sedang berlaku.

“Rafiq!!!” Marah Puan Lina. Dia seakan tahu apa yang sedang bermain di dalam minda anak sulungnya itu, ‘don’t say that!’

#

“akak…. Ibu nak akak banyak-banyak istighfar…. Banyakkan istighfar…. Biasa lah orang nak kahwin, mesti berdebar….” Puan khalilah menenangkan anaknya yang dari tadi tidak diam duduknya. Macam bola sepak, sana sini berperginya.

Lili mengangguk. Dia tidak percaya akan hakikat yang dia akan menjadi hak milik seseorang dalam masa dua jam lagi, ‘aku…. Aku….’

“ibu turun dulu ye….” Puan khalilah menuruni tangga. Nasib baik majlis resepsi akan berlangsung sebulan dari sekarang, jika dilangsungkan sekarang. Boleh pengsan dia mahu membuat persediaan. Sudahlah Lili itu satu-satunya anak daranya so dia mahukan wedding of the year, ‘ye la…. Bakal menantukan engineer nye…’

Lili melihat pada pintu yang ditutup dari luar. Dia pantas mengigit jari. Entah mengapa, was-was pada keputusan yang dibuat muncul pada saat ini.

Handphonenya berlagu.

Incoming Call
Rafiq

“asssalamualaikum….”

“walaikumussalam…. Ye”

“Lili Khadijah, awak rela ke berkahwin dengan saya….”

“…. Saya…. Saya….”

“saya tanya untuk kali kedua ini sebab saya tak sedap hati. Saya takut awak akan menyesal keputusan yang awak buat”

“…..” Lidah terkelu.

“Lili…. Speak since we still got chance…”

“saya pun tak tahu Rafiq…. Dulu kita kenal pun sebab gaduh…. Sebab math…. Sebab…”

“awak…. Luahkan apa yang terbuku dalam hati awak tu…. Saya nak kita bincang elok-elok, sebab after this, no turn back…. No more option…”

“saya mengaku saya berdebar bila jumpa awak hari tu…. Mungkin sebab muka awak kot…. Tapi Rafiq, kalau memori dulu menerpa, sakit itu masih ada. Awak hina saya, awak kutuk saya, awak malukan saya depan orang ramai.... Awak buat saya hilang cinta pertama saya…. And now you want me to be your wife after seven years” air mata mengalir.

“I am truly and deeply sorry for hurting in that way. But the outcome of the accident more towards positive or negative path? Lili….”

“positif…. Rafiq…. Saya nak tanya awak…. Kenapa awak nak kahwin dengan saya? How you can be so sure about taking me as your wife….”

“cause it’s you. The first time I see your face, I got that something ache in my chest…. But, the moment I knew that you the one, when I see you during my first day of teaching at your school. Saya tak dapat untuk kawal mata saya dari memerhati perilaku awak kat sekolah. I can see you tried your best in behaving yourself…. And then, I just kept smiling when remember your face, I thoughts I just proud with you but then, I realised the feeling was something else. Dan bila saya nampak awak time terawih, one thought coming thru my mind. Marrying you”

Lili tersenyum lebar.

“Alhamdulillah, thank you for answering my question. Now I know my answer….Klik!” Lili mematikan talian.

“tut… tut…tut” Rafiq melepaskan keluhan berat.

#

“dijah tak nak minta maaf dekat abang ke?”

“sorry la, sesi maaf-memaafi dah tamat…. Abang lambat. By the way, apa yang dijah dah buat sampai kena minta maaf ni?” Jawab Lili sabelum tersengih.

“dijah dah curi hati abang…”

“eiuw, sudah-sudah lah tu dengan pickup line abang tu…. Berbulu telinga dijah dengar”

“euiw? Abang saja nak beromantik dengan dijah….”

“abang…. Malulah kalau orang dengar…. Eee… gatalkan” kecil besar mata Lili melihat wajah kacak suaminya.

“kamu berdua jangan nak galak sangat, takut karang nak pelamin nanti hilang seri pengantin perempuan….. Rafiq kamu tu bawa bersabar sikit….” Tegur Puan Lina kepada anak terunanya.

Wajah Rafiq dan Lili mula berbahang. Mereka yang baru official menjadi hubby-wifey tiga jam yang lepas. Belum jadi apa-apa lagi, sudah dapat amaran.

“pergi cari daun kemuncup along…. Petua nabi” ujar Tuan Ruslan dengan senyuman penuh makna.

Lili sudah membuka langkah pergi dari ruang tamu.

Rafiq pula membatu di duduknya, ‘memang aku kena tahan la ni….’ handphonenya berbunyi.

Inbox:
Dijah-wife
Abang~ jom pergi rumah terbuka kawan dijah…

Rafiq mengukir senyuman lebar.

Inbox:
Hubby
Jom! Boleh dating sekali…

“walid, along nak pinjam kereta dulu. Kereta along tinggal kat rumah. Nak pergi beraya rumah kenalan….” Rafiq tanpa menunggu jawapan terus merampas kunci kereta walidnya di atas meja.

“umi, ibu, abah…. Saya bawak Lili keluar sekali ye…. Assalamualaikum semua…” Rafiq berlari ke muka pintu sebelum terasa tangannya digenggam oleh seseorang. Ternyata isterinya itu lebih licik dari dia.

“awal stand by kat pintu?” Rafiq tidak sudah-sudah tersenyum.

“mestilah…. Kita nak pergi beraya” Lili mengenyit matanya kepada si suami.

“dijah sayang…. Jangan kenyit mata macam tu…. Boleh pengsan abang kat sini” Rafiq mencuit hidung isterinya. Dia kemudiannya menarik tangan Lili menuju ke kereta.

“143…. Abang” ucap Lili dengan perlahan. Langkah mereka sekali berhenti apabila Rafiq berpaling menghadapnya.

“apa tu….nombor telefon ke?” Rafiq mengaru keningnya.

“ish, tak kan tak tahu…” gumam Lili.

“tak tahu… mind to explain to me?” Pinta Rafiq dengan senyuman meleret.

“tak pe la…. Jom pergi”

“ala…. Dijah ni…. Nak say I love you pun nak guna nombor…. Malu ye….”

“takde la, jom….”

“ee…. Dijah malu ye…. Tengok muka tu dah merah…”

“mana ade… abang ni kan….”

“alolo… jangan la marah…. Satgi abang belanja baskin robbins… nak?”

“tak nak….”

“kalau abang belanja dan suap, nak?”

“hmmm…. Boleh la, jom. Karang lambat pulak”

“orait, sayang….”

THE END

*ps : komen yer... tamat pun cite utk raya~ maaflah kalu xberapa nak sengat cite ni~ doakan saya for tmrw~ got 3 test in a row!!! (T.T)

You Might Also Like

5 comments: