Cerpen,

How You Get The Girl, My Love Part 1

4:56 PM Unknown 6 Comments





“bro! kau cuak ke?” tanya arjuna kepada haydar yang kelihatan terketar-ketar, ‘macam nak demam budak ni aku tengok…’
“aku…. Okay! Okay! Okayyyy!” pekik haydar dengan sepenuh, ‘I am cool!’
“cool like macho or cool like frozen?” tanya arjuna dengan kening dijongket, ‘wow…. How fast that human could changed… in split second..’ dia mengeleng kepala.

“macho! Macho! Maaacho!” pekik haydar, ‘yea! I am macho man!’
“wei! Cabutlah kau punya earpiece ni! kau tahu tak kau tengah menjerit tadi…” arjuna menyentak earpiece dari terus terpasang pada telinga sahabatnya.
“ooo, sorry bro” haydar tersengih malu.
“are you ready?” tanya arjuna dengan suara serius.
“to love? Of course…” bersemangat haydar bersuara. Dia cuba mengusir rasa cuak-malu di dalam hatinya, ‘ingat skrip…’
“then go!” arjuna menolak tubuh haydar ke arah target yang kini sedang menunggu ais kacangnya siap.

#

Ariana menguis-nguis pasir dengan hujung kasut sekolahnya. Terasa lama pulak menunggu ais kacang yang ditempahnya sebentar, ‘lembap pulak pak cik ni…’
Tiba-tiba, kuisnya terhenti apabila ada batu bergolek di kasutnya. Ariana mengangkat wajahnya. Wajah pelajar lelaki tersengih memenuhi penglihatannya, ‘another freak…’
“nak ape? Kalau nak bagi surat cinta, bagi cepat. Kalau nak minta nombor phone, saya takde phone. Kalau tanya saya single ke tak? Single but not interested”  Ariana memeluk tubuh menunggu jawapan dari lelaki yang segak pakaiannya, ‘pengawas sekolah aku?’
Haydar mahu berpaling dan lari selaju mungkin pulang ke rumah! ‘bapak la! malu giler aku! Arrgh! Malu wei! Aku nak letak mana muka aku!’
“a…. saya haydar…” haydar cuba berlagak tenang. Dia menghulur tangan untuk berjabat dengan gadis pujaan di depan mata.
“sorry, saya tak salam lelaki…. Saya pakai tudung” Ariana mengangkat hujung tudung yang dipakainya, ‘kalau hot gila-gila, mau jugak aku salam…. Ni macam segak semacam je, kemas nak mampus…. Memang tak lah! Not my taste!’
“oh, sorry….” Haydar sekali lagi mahu berlumba lari dengan usain bolt. Malu yang dirasainya kini mengalahkan manusia yang terkentut di dalam lif yang dipenuhi manusia lain.
Arjuna menepuk dahinya, ‘major failure!’
“maaf diterima, soalan saya….” Ujar Ariana dengan tegas. Dia berdoa agar pakcik ais kacang itu siapkan ais kacang specialnya secepat mungkin!
“o, saya… saya…. Macam mana cakap ek… a….” badan haydar sudah terlentik kiri kanan persis perempuan yang mahu meluahkan perasaan.
Ariana mngerutkan dahinya,
“buka mulut dan cakap….” Ariana mengetap bibirnya. Dia mahu menjerit kepada pakcik ais kacang pada saat ini, ‘argh! time macam ni la, dia jadi lembap!’
“saya…. Su…susu awak!” haydar berjaya meluahkan rasa hatinya.
Pada saat itu, dunia Ariana seakan terhenti seketika. Wajahnya mula panas.
“ahh! Pang!” dia memberi penampar sulungnya kepada lelaki di depannya.
Haydar terpana.
“ais kacang special siap!” jerit pakcik ais kacang.
Arian pantas membuka langkah, dia membayar ais kacangnya dan beredar dengan laju tanpa menoleh ke belakang.

#

Arjuna menghampiri haydar yang masih lagi membatu.
“target fled…. Mission failed. Lain kali, kita guna master ball pulak. Pokemon ais tu memang susah nak tangkap” gurau arjuna.
Haydar mengangkat wajahnya, menghantar gadis itu pergi.
“bro, dah la tu…. ramai lagi ikan kat lautan alam semesta ni. Ariana tu apa la sangat. Setakat ….” Arjuna menekup mulutnya apabila haydar menjeling tajam ke arahnya.
“eh, dah la. jom balik” ajaknya lagi.
Haydar hanya mengangguk setuju. Tanpa dia sedari, itu adalah kali terakhir dia bertentang mata dengan Ariana. Gadis itu telah berpindah sekolah hari kemudiannya dengan mengejut.

#

9 tahun kemudian,
Haydar telah mencorak kehidupannya dengan kejayaan yang datang bertimpa-timpa. Seakan air hujan yang lebat berpanjangan melimpahi bumi, menyuburkan tanaman di muka bumi. Namun, hujan yang berpanjangan mengundang musibah. Haydar mula leka.
Arjuna, sahabat baiknya juga telah berjaya membina karier sebagai seorang jurutera. Haydar? Dia telah menjadi hot bachelor in town selepas dato syarif (ayah haydar) melepaskan semua tanggungjawab syarikat untuk digalas olehnya. Dek kesibukan yang memanjang, masing-masing punya hal tersendiri tetapi hubungan persahabatan masih lagi terjalin.
“encik haydar, pukul 3 petang ni, meeting with our main contractor regarding the new proposal for chalet in Krabi” ujar setiausaha pertama, milana.
“no, postpone that meeting, lana. Tiara, please carry forward my meeting with mr. Andrew chia this 3 pm” arah haydar kepada setiausaha keduanya.
Pantas kedua-dua wanita tersebut mengangguk seraya berkata,
“baiklah”
Haydar mengangguk perlahan tanda bersurai.
Kedua-dua wanita itu akur sambil mata masih melekat pada raut wajah kacak milik tuan empunya syarikat. Kata-kata pujian bertabur dan bersepah di dalam hati mereka.
Haydar mengambil iphone6 yang terdampar di atas meja kerjanya dan mendail nombor,
“hello ar, jadi ke kau balik malaysia dengan awek kau tu?” dia terus menanya soalan tersebut tanpa mukadimah panjang.
“jadilah! Aku nak kenalkan kat mak aku… ko dengan queenie, ape cer bro?”
“naa, aku dah bosan dengan dia, dah kuat demand. Tak masa aku nak layan betina macam tu”
“heh, kau…. kalau dah bosan, macam-macam sembang. Time suka, satu dunia kau sanggup bagi”
“well, ni haydar kot…”
“yaa right”

#

“what!? kenapa dia postpone?!”
“it’s a sudden notice…”
“mana boleh macam tu! dia fikir dia je yang ade keje! Kita pun ade keje! Anak haram betul lah mamat ni…. dasar orang kaya nak mampus….” Berbakul sumpahan yang keluar dari mulut encik sani, ketua engineer projek di Krabi.
Lebih kasihan lagi kepada yang terpaksa menadah telinga mendengar sumpahan yang dituju khas kepada jutawan-muda-lagi-hantu, haydar termasuklah new trainee engineer, Ariana yang kini hanya mampu menunduk kepala. Ibu jari kakinya dilipat di dalam kasut menahan kejutan dari jerkahan executivenya, ‘nasib la, baru sehari masuk, dah kene tadah makian…. Kalau setahun, aku kene tadah ape pula, tadah belas…’ lamunannya terhenti apabila kepalanya menerima batang pen,
“auch!” dia mengosok kepalanya yang dilitup tudung.
“sakitkan? Aku lagi sakit hati, aku dok panggil kau dari tadi, kau buat tak tahu je!” marah encik sani.
Ariana terus menegakkan dirinya, ‘mak aih, pendek la umur aku lepas ni…’
“ye encik!”
“takyah la jerit ngok! Aku tak pekak lagi! Aku nak kau pergi bangunan hantu tu, tak kira macam mana caranya, aku nak kau dapatkan meeting untuk petang ni! Kalau tak, aku akan pastikan kau kene pecat before pukul 3 petang ni! Faham!” pekik encik sani lagi.
Berderau darah Ariana mendengar amaran encik exective di depannya. Perkataan pecat bukanlah ayat yang patut di dengar oleh newbie yang baru masuk semalam,
“faham….” Jawap Ariana. Dia cuba mengawal emosinya, ‘macam mana aku nak jumpa mamat kaya tu! Argh! Tak pasal-pasal aku jadi mangsa!’

#

Jam tangan dikerling sekilas, ‘argh! Pukul 1….’ Langkah laju di atur ke arah bangunan empat puluh tingkat di tengah-tengah kota metropolitan.
“welcome to Way Tech Holdings, what can I help you?” sambut mesra peyambut tetamu yang berusia awal dua puluhan.
Dengan kelam kabut, Ariana membetul pakaiannya dan tudung yang tersarung di kepala.
“saya nak jumpa encik haydar….”
“pukul berapa appointment?”
“tak buat...” lemah Ariana memberitahu.
“maaf, saya tak boleh en…”
“please, give a try! Kalau saya tak dapat appointment ni, bos saya akan pecat saya. Please dik, I need your help…”
Riak bersalah gadis peyambut tetamu itu mengundang senyuman pada hati Ariana.
“saya cuba…”
Sesaat kemudian, bunyi lif yang tengah lobby kedengaran,
“TING!”
“cik, tu dia encik….”
Ariana terus berlari ke arah lelaki yang segak bersuit hitam, dan setiap bunyi yang terhasil dari tapak kasut lelaki itu mengundang semua mata di lobi bangunan. Ariana melajukan langkahnya.
“encik haydar!” Ariana kini berada di depan CEO-Jutawan-Muda, Haydar Alif Dato Syarif. Apabila matanya mendarat pada wajah kacak itu, jantungnya mula hilang rentak. Wajahnya mula kemerahan, ‘dia ni….’
“yes…” tegur haydar. Tiada jawapan, wanita itu masih lagi menilik wajahnya dengan penuh rasa teruja.
“miss…” dia cuba menegur untuk kali kedua namun dua orang pengawal datang menerpa ke arah wanita itu.
“sorry cik, kami terpaksa bawa cik keluar” pada saat itu baru lamunan Ariana terhenti. Dia terkebil-kebil apabila lengan tangannya digenggam kuat oleh dua lelaki yang berpakai seragam sekuriti.
“ouh, sorry! Let me go, encik haydar, saya kena jumpa encik. I need to see you. Ini antara hidup dan mati!!!!” pekik Ariana apabila tubuhnya semakin menjauhi abang sado yang tidak lepas merenung ke arahnya.
“stop!” ujarnya haydar. Suaranya sikit meninggi.
Serentak itu kedua orang pengawal itu memberhentikan langkah mereka.
Ariana terkejut. Betapa berkuasanya suara lelaki itu sehingga nada yang begitu perlahan mampu di dengari oleh dua orang sekuriti.
“lepaskan dia…” arah haydar lagi. Dia mengatur langkah ke arah wanita misteri itu.
Ariana berpaling apabila lengannya terlepas dari pautan kasar dua orang sekuriti. Tubuh sasa yang mampu membuat nafasnya naik turun itu semakin mendekati.
“come….” Ujar haydar seraya menarik pergelangan tangan wanita itu.
Ariana terpaku dan hanya membuntuti lelaki itu. Tekapan tangan lelaki begitu besar sehingga dia tidak Nampak pergelangan tangannya. Kehangatan dari pautan itu membuat dia menjadi cacing kepanasan.

You Might Also Like

6 comments: