DTML

Don't Touch! My Love Bab 9

1:32 PM Unknown 0 Comments




BAB 9
 
“oi budak.” Sapanya. Kasar. Entah mengapa dia sukar untuk berlembut dengan gadis yang serba tidak kena pada matanya.

Tasya terlongo seketika. Baru niat mahu mengsound mangkuk hayun yang suka hati menghon gadis jelita dan ayu.
“b.... boos....sse.” tergagap dia menutur ayat itu. Wajah kacak bosnya muncul di balik tingkap kereta. Siap berkopiah dan berjubah. Handsome. Memang handsome. Alahai cik hati, memang brader depan kau ini macam bulan jatuh ke riba.
“ye la, aku lah ni. tak kan setan pulak...”
“eh, betul seta..... assalamualaikum boss.” Sempat dia menyekat perkataan setan itu.
Rayyan seakan mendengar sesuatu tetapi dengan lowkeynya, dia menjawab salam itu dengan perlahan. Main kasar betul budak ni. dia nak panggil aku setan.
“kau nak pergi mana ni....” soalnya dengan kening bersambung.
Tasya menarik muka sedikit sebelum kembali senyum. Susah betul nak jawab salam dengan betul.
“nak pergi raya boss. Kenapa, nak ikut ke?” selorohnya. Tanya lagi soalan obvious.
“aku tanya betul-betul ni, jawab lah. Aku pecat karang. Nangis.” Ugut rayyan dengan selamba. Nak main kasar sangat kan. Ambik kau. Dia menyembunyikan senyuman kemenangan apabila melihat riak gadis itu berubah suram.
Terlucut senyuman dari bibir tasya dek ugutan jahat bosnya. Dasar setan bin hantu! Dia sedaya upaya menenangkan riak wajahnya,
“sorry bos, saya nak balik kampus la. Nak naik mrt....” jawabnya dengan nada sedikit bergetar. Ya Allah, kuatkan lah hati ini.
“okey....” rayyan cuba melawan dirinya dari membuat sesuatu yang dia akan menyesal esok hari. jangan bro, jangan! Dia cepat-cepat menaikkan tingkap keretanya dan beredar dari situ.
Tasya mahu menjerit sekuat hati tetapi memikirkan dia berada di perumahan orang kaya. Niat bodoh itu dibatalkan. Karang aku pulak kene tabuh dengan jiran hantu tu.
“ingat tanya tu, nak hantarlah aku balik. Dasar takde perut punya bos!” tapi silap dirinya juga. Dia tidak patut memletakkan harapan tinggi pada muka-hensem-perangai-hantu itu.
“jalan je la tasya hanim oi. Sikit lagi sampai la...” dia memberi semangat kepada dirinya. Namun beberapa langkah kemudian, dia dihon lagi. Dia terloncat lagi. Dengan penuh bengis, dia berpusing ke arah mang...
“dah cepat naik, sebelum aku bertukar fikiran....”
“bo...”
“cepat lah naik! Kalau tak, aku tinggal ka....”
“eh jangan bos! Terima kasih bos!!!” tasya meluru ke pintu depan. Belum sempat dia menyentuh pemegang pintu. Ada suara yang menegah!
“jangan! Nah ambik ni.” rayyan menghulurkan sarung tangan plastik ke arahnya.
Dengan terpinga-pinga, tasya mengambil sarung tangan tersebut. Baru dia teringat bahawa yang menolongnya ketika ini adalah lelaki yang takutkan kuman dan bukanlah prince charming. What a life!
“thank you boss....”
“dah habis sarung, duduk belakang. Please duduk atas sejadah aku ni.” rayyan menghulurkan sejadahnya kepada tasya yang masih di luar kereta.
“okey...” tasya hanya mampu mengawal riak wajahnya dari bertukar. Syarat nak masuk kereta sudah seperti syarat nak masuk dewan peperiksaan. Kalaulah jadi bini dia ni, macam manalah syarat dia nanti. Ops! Jauh. Jauh.
“dah masuk.”

#

Sepanjang perjalanan, sunyi berkumandang dengan kuatnya. Tasya sudah tidak senang duduk. Kalau naik grab, senang sikit mahu memulakan perbualan. Lama dah ke start grab? Part time ke full time? Tapi masalahnya sekarang, lelaki yang sedang memandu kereta saat ini adalah bosnya aka hantu.
            Kalau aku silap tanya, memang kena tinggal tepi jalan ja la. Tak nak tanya, macam mana panasnya api neraka. Tu soalan minta kene pecat. Fikir tasya hanim, fikir!
            Dek suasana terlalu sunyi, rayyan sendiri terasa janggal berduaan dengan budak yang sedang berhalusinasi di tempat duduk belakang. Budak ni macam kene sampuk jin. Cakap sorang-sorang. Kan aku dah cakap, this is really a bad idea!
            “kau sihat ke tak ni? nak aku bawak kau pegi darul syifa ke?” rayyan mahu menelan kembali soalannya.
            “haa? Bos, macam mana dengan panas api neraka?” dek terperanjat dengan suara garau bosnya, soalan minta dipecat terluncur keluar. Memang sah, tasya. Memang sah kau ni dah biul!
            “ape!?” suara rayyan sedikit meninggi. Dia yang sedang berjubah lengkap dan berkopiah ditanya dengan soalan keadaan api neraka. Jap, dia nak tahu macam mana panas api neraka ke? Dia termangu seketika dengan soalan agam tersebut.
            “aaa....” tasya hilang kata. Kakinya terketar-ketar menahan rasa takut di hati.
            “google lah, manalah aku tahu nak describe macam mana. Tapi yang aku tahu, that’s the place you want to end up with.” Ujar rayyan dengan nada lembut. Teringatkan akan api neraka membuat dia rasa takut. Segera bibirnya beristighfar.
            Tasya hanya mampu mengangguk. Selamat dia dari kebodohan diri sendiri. Hatinya sedikit terusik dengan nada lembut bosnya. Tanpa dia sedari, soalan kedua meluncur keluar,
            “kenapa bos tinggal dengan mak cik imah dekat rumah bos? Mana ru...” erk! Tu soalan peribadi. Tasya hanim! Asal la kau sibuk sangat ni!?
            Rayyan terdiam seketika. Sudah lama dia tidak mendengar soalan tentang keluarganya dari orang luar. Biasa, ramai hanya kagum kepada kejayaannya. Senang cerita, kaya dan berjaya adalah bahagia dan gembira. Walhal, semua kaya dan berjaya ada cerita disebaliknya.
            “bos, sorry. Bos tak perlu jawab soalan kepochi saya....”
            “kalau aku jawab, kau kene bagi aku something in return.... deal? Aku bukan senang nak ceritakan my private to anyone. Itu pun kalau kau nak tahulah...” pancing rayyan sambil menjongket kening ke arah cermin belakang. Wajahnya masih dikawal dari mengukir senyuman.
            Tasya terdiam sebentar. Dia memikirkan tawaran yang menarik itu. Sememangnya dia antara manusia yang suka mendengar rahsia manusia-manusia sejagat. Bukan pembawang, hanya kepochi. Alahai, deal sungguh mengugat jiwa aku! Here is the plan! Aku dengar cerita, barulah aku boleh faham dia.
            “ok deal.... tapi hutang ape?”  soalnya. Ada sedikit ragu dan kemungkinan besar dia akan menyesal dengan deal ini.
            Rayyan tersengih.
            “anything....”
            “bos, kalau bos minta bukan-bukan....”
            “jangan nak fikir haru-biru. Tu tunggu kita jadi laki-bini....” rayyan terkelu.
            Tasya berhenti bernafas.
            “.... tapi don’t worry aku tak hadap dengan budak muka macam kau...” laju rayyan cover ayatnya. Ceh, gile ape aku nak kahwin dengan budak ni. dia cuba maintain posisi tubuhnya dan menenangkan hatinya yang berdebar. Otak gilanya sudah membayangkan dia dan tasya berlari dengan anak-anak mereka. Sah! Sah aku gersang! Astaghifirullah al azim!
            Tasya gelak kuat. Gelak tak ingat dunia! Dia menepuk-nepuk kepala seat pemandu dengan kuat. Sambil hatinya menyumpah seranah makhluk syaiton di depannya. Kurang ajar punya jantan! Kalau aku mati tadi, tak pasal mati katak perasan je!
            “lawak la boss....” dia masih meneruskan ketawanya.
            “oi oi. Dah la tu!” marah rayyan.
            “ok dah...” seperti kilat, tasya berhenti ketawa. Bukan takut, tapi sengal.
            “deal. Bila aku dah idea nak minta ape.... don’t ever back from your word. Deal.”
            “deal. Tapi kalau bos minta pelik-pelik, saya ade hak untuk tolak. Deal?” tasya memeluk tubuhnya dan merenung tajam wajah bosnya di cermin belakang.
            “easy. Deal!” rayyan tersenyum.
            “okay. Ceritalah.”
            “ok, I’m the only son. My mom diead a few months after giving birth. My dad solely raise me with mak. mereka berdua adalah manusia yang paling penting dalam hidup aku. Sekarang ayah aku pergi mengembara keliling dunia. So, tinggallah aku dengan mak.” jelas rayyan. Dia cuba untuk tidak memikirkan tentang ibu kandungnya.
            “bila bos ade penyak....”
            “since I was 13 years old. Aku jadi terlalu aware dengan surrounding aku. Then aku keep sakit dan demam for a whole year. Then, I went from lasak to this guy...” ujarnya perlahan. Banyak cacian dan ejekan yang dia terima dari sekeliling dek kondisinya. Puas daddy membawa dia pergi berjumpa dengan doktor. Tapi semuanya tidak berhasil. Sejarah dibuli dan diejek membuat fobianya semakin kuat. Persis dia seakan fobia pada manusia.
            Tasya hanya mampu mengangguk. Sedih pula cerita lelaki hantu ini. Padanlah perangai dia macam hantu, rupanya kesan dari masa lampau dia.
            “bertabahlah bos, InsyaAllah things will get better. I’m here to help you....”
            “of course, kau hutang aku.” Ujar rayyan dengan penuh senang.
            “ye. Saya ingat. Don’t worry. Eh bos, kita dah terlepas bus stop.”
            “takpe la, aku hantar kau sampai masuk kampus kau. Karang, jadi ape-ape. Aku pulak kene cari dengan polis.” Ujar rayyan.
            Tasya hanya mampu terseyum dan mengangguk faham. Dia kemudian dan tersandar pada cushion empuk kereta dan pap!



P/S:  rabu pulak ye. *wink2* thanks yadam for the comment! sgt2 dihargai!

You Might Also Like

0 comments: