DTML

Don't Touch, My Love Bab 5

1:01 PM Unknown 0 Comments



Bab 5
“ni duit gaji untuk hari ni....” mak cik imah menghulurkan sampul duit kepada tasya yang jelas letih riaknya.

“terima kasih mak.... tasya pun nak balik dah ni, esok tasya datang lagi.” Ujar tasya dengan senyuman yang menutupi semua keletihan. Dapat duit kot, senyumlah. Takkan nak meraung pulakk.
“ye la. Kalau kamu terasa hati dengan rayyan tu, mak minta maaf ye. Dia tu tak biasa dengan orang luar. Apatah berbual dengan orang. Sebab fobia dia tu, dia cuba untuk jauhkan diri dia dari orang lain. Tapi dia bukan takde perasaan, dia ade.” Jelas mak cik imah. Dia tidak mahu gadis di depannya ini terus hilang keesokkan harinya.
Tasya hanya mengangguk faham. Dia akan sedaya upaya untuk menjauhkan diri dari bos hantunya itu. Takut lagi dihina.
“lagi satu, dia puji tasya tadi. Dia kata tasya pandai buat kerja.” Tambah mak cik imah apabila gadis itu hanya diam mengangguk. Siapa tak marah apabila dihina.
Tasya tidak dapat menahan senyuman yang terbit di bibirnya. Terasa gembira untuk seketika. Lega mungkin.
“dia cakap macam tu ke mak.... baru dia tahu, tasya ni pro bab membersih mengemas ni.” ok, moodnya sudah kembali normal.
“baguslah tu, lepas ni boleh pulak belajar mengemaskan hidup rayyan pulak. Eh...”
“mak.... manalah orang kaya macam bos tu suka kan orang miskin macam saya ni...” seloroh tasya. To be honest, marriage is the last thing she will do in her life. Not now. Just not yet.
“kalau dah jodoh...”
“mak ni suka lah berangan.... ok lah, tasya kene gerak balik. Nanti terlepas pulak bas.” Ujar tasya. Ya, disebabkan dia terlalu lama berkerja. Illa sudah pulang ke rumah keluarganya kerana ada makan-makan bersama saudara. Dia pun pelik keluarga illa ini terlalu besar sehingga semua ceruk KL ini dipenuhi dengan sepupu, dua pupu. Aku? Haram....
“ye la, nah buat makan malam. Mak dah panaskan tadi.” Mak cik imah telah siap membekalkan makanan untuk tasya pulang ke kampus. Beg shopping berwarna biru yang dipenuhi tupperware diberikan kepada tasya.
“wow! Terima kasih mak! esok, tasya pulangkan balik ye...” tasya membuka langkah keluar dari rumah banglo sebelum namanya diseru oleh seseorang.
Eh.... kenapa dia dok melaung nama aku ni...
“ye bos, ade ape?”
“naik driver saya....”
“what?”
Rayyan membalikkan bola matanya ke atas tanda sengal. Lantas dia menulis mesej dan hantar kepada tasya. Dia kemudiannya memberi isyarat kepada tasya agar melihat handphone.
Tasya pantas membuka handphonenya yang diletakkan pada mode vibrate. Satu mesej dari nombor yang tidak kenali. Dia membuka mesej tersebut dan tersenyum.
0111-00123321
Ni nombor phone aku. Driver aku akan hantar kau balik ke rumah kau. Tanda minta maaf dari aku.
“thank you bos! Jumpa esok!” pekik tasya pada balkoni yang kosong dari makhluk. Amboi cepatnye lari.

#

“so, how your first and final day?” illa menggamit tangan tasya dengan penuh erat. Seerat rasa ingin tahu yang menimbu di dadanya. Sepanjang makan malam bersama keluarganya, dia menahan diri dari menelefon tasya. Selepas disound oleh bos poyo tasya, dia sudah tidak mengacau masa bekerja kawannya, sekadar memberitahu yang dia tak dapat untuk menjemput tasya dek jemputan makan malam.
“excuse me, siapa kata aku kene pecat? Esok aku kene ke sana balik....”
“what?!”
“iye, esok after class, aku terus shoot ke sana. How my first day? Marvelous! Rumah bos aku tu besar, tapi aku Cuma urus space peribadi dia. So, takdelah letih sangat, tapi letih la jugak, sebab dia manusia yang begitu teliti.” Tasya decide untuk menyembunyikan fakta tentang rayyan yang mempunyai mysophobia. Our little secret from society....
“jap, bukan tadi dia benci kau ke? Siap rembat phone kau pulak tu.” Mata illa mencurahkan limpahan rasa ingin tahu. Matanya tidak berkelip melihat wajah tasya yang masih tersengih. Dia ni dah kenapa? Macam kambing pulak tersengih-sengih.
Tasya tersenyum malu. teringat adegan-adegan di rumah bosnya tadi membuat dia blushing tak sudah. Dari abs ke pelukan ke mesej minta maaf. Entah-entah dia suka aku....
“wei! Cakaplah! Sengihan kambing kau tu tak dapat nak menjawab.” Illa mengesel-gesel bahu tasya. Biar sampai sikit ion ingin tahunya pada sel-sel otak kambing di sebelah.
“aku rasa dia suka aku lah.... eh!” tasya terus bangkit dari duduknya dan berlari ke atas katil. Blushing. Malu-malu!
“what?!” pekik illa.
“aku agak-agak je. Sebab dia baik semacam dengan aku tadi. Siap hantar mesej minta maaf lagi. Tapi don’t worry, aku tak nak tersasar dari cita-cita aku. Sedangkan syafiq kyle celop kat kelas tu pun aku reject, ni kan bos hantu lagi kacak lagi dingin aku tu.” Tasya menghempap mukanya kembali pada bantal. Blushing lagi.
Besar kecik. Besar kecik mata illa melihat ulat gonggok expired di depannya. Lantas bantal diriba di baling ke kepala gedik tasya.
“dah la! Geli pulak aku tengok kegedikan kau ni.... tapi nak tengok mesej dia hantar tu.” Pinta illa yang sudah landing di sisi tasya.
“eee! Mana boleh, nanti kau jeles....” gurau tasya dengan gelak. Suka hatinya apabila teringatkan hari pertama kerjanya. Tapi melihat wajah menjengkelkan lagi menghina itu, tasya terus menghulur handphonenya. Sesaat kemudian, handphone disambut laju oleh illa. Kepochi habis.
Illa meneliti serangkap mesej ‘cinta’ yang penuh makna dan puitis. Kalah sastera moden dan clasik. Dia meneliti dan mendalami. Menelaah lagi menjiwai. Akhirnya,
“what the f...”
“oi!”
“sorry, kalau ni mesej cinta. Aku rasa kau ni tiga hari lagi....” illa ketawa mengilai.
“kurang asam punya! Aku berangan sikit-sikit pun kau dah doa untu aku mati...”
“masalah, kalau semua orang tengok gedik kau tadi, semua kata sila ninggal.” Ketawa illa sehingga matanya berair.
“jahat giler mulut kau.... dah la, aku tak nak kawan dengan kau.” Merajuk. Tasya terus baring dan menarik selimutnya. Takleh nak tengok kawan gembira sikit...
“alolo... merajuk pulak dia ni. aku gurau je lah. Tapi macam mana muka bos kau tu? Hensem eh?” illa membuka cerita kembali. Kalau syafiq kyle celop yang handsome tu pun tasya reject, tapi kawannya boleh tergedik dengan mesej pendek, maksudnya....
“hensem giler wei!” tasya bingkas bangun dari baringannya. Terbayang wajah kacak bosnya saat ini. Abs. Yang tubuh kekar itu turut terbayang. Oh tuhan, cantik ciptaanMu. Kemudian, kepala ditunjal dengan kuat.
“oi, agak-agak la mengelamun. Dah macam orang jatuh cinta je gaya kau ni.” duga illa dengan mata mencerun.
Tasya ketawa pula. Memang persahabatannya dengan illa banyak terdedah dengan sentuhan extreme. Mereka bukan seperti kawan-kawan perempuan yang lain. Lembut dan ayu. Tapi bukan kaum nabi luth. kami pun menangis ok bila tengok movie bisik pada langit!
“aku jatuh cinta? Gile la. Belajar tak habis lagi, kerja pun takdak lagi....”
“hence.... stop acting like one. Tasya, kalau indeed kau terjatuh cinta....” wajah illa mula serius. Matanya tajam merenung ke wajah tasya.
Tasya berhenti suara untuk seketika.
“jangan lupa bagitau aku....” Illa bingkas bangun dari duduknya dan ketawa. Handphone tasya dipulangkan.
“ceh, kurang asam punya kawan!” tasya mencebik. Kemudian dia membuka kembali mesej dari bosnya, rayyan. Bibirnya yang tadi boleh menjadi part time hanger kini bertukar menjadi sekuntum senyuman. Rasa hati yang sedang berdebar kecil itu dibiarkan tidak berlagu.

#

Selesai membaca quran, rayyan berlalu ke katilnya dengan malas. Entah apa yang dilakukannya pada hari ini yang membuat seluruh tubuhnya lelah. Sesaat dia melemparkan tubuh ke atas katil, handphone berlagu di atas meja kerjanya.

“Sape pulak mesej aku ni!” marahnya. Dengan malas, dia berlalu ke meja dengan seribu satu kemalasan. Bagaikan ada dumble berkilo-kilo diikat pada tubuhnya.
“you better be good.....” dia bermonolog sendiri sebab terdiam. Nama cleaner muncul di skrin phonenya.
“oo....”


*thank you sebab sudi baca. lama sgt2 tak menulis =,=" Nah saya belanje muka rayyan.



You Might Also Like

0 comments: