SBML

Stop Bully! My Love Bab 13

1:33 PM Unknown 3 Comments




Bab 13
Wawa bersendirian di dalam biliknya. Hati yang makin panas semakin panas bila berada dalam biliknya yang merah menyala!

‘Apahal la aku pilih warna ni jadi tema warna bilik aku. Dah lah aku tengah hot ni, bertambah-tambah panas dada aku ni haa! Nasib baik warna fevret’ Hari ini menjadi serba tak kena.

Teringat kejadian yang terjadi di Baskin Robbins. Sedang mereka berada dalam dunia khayalan masing-masing menikmati cake ice-cream yang mereka order. Tiba-tiba dua jejaka yang hot dan macho mengambil tempat kosong di meja mereka. Dua jejaka yang cukup sifat itu telah pun menjadi model di majalah. Well, siapa lagi kalau bukan Hakim and His BFF Zainal aka Jenal.


“hai Wawa” Hakim tersenyum manis bak coklat Cadbury. On second thought, more like coklat Cadbury yang dah expired sebenarnya.

what’s up!” zainal berkata seraya menggangguk sambil tangan kirinya diangkat

“assalamualaikum!” tegas Alya bersuara.

‘Kenapa la budak berdua ni tak reti nak bagi salam! Harapkan muka je elok’ Alya gumam perlahan.

“waalaikumusslam, maafkan kami Ustazah Alya” serentak jawapan dari dua model sambilan tu.

“kenape korang datang sini?” soal Diana sekadar berbasa basi.

“zainal ni tetiba ingin nak makan ice cream baskin robbins so aku pun teringat korang makan kat sini. So, better aku join korang sekali. By the way kami tak mengganggu korang kan?” laju Hakim menjawab tanpa menghiraukan mimik muka zainal yang nyata terkejut.

‘ehh, dia ni! aku pula yang jadi mangsa’ Zainal cuba mencari anak mata Hakim untuk menunjukkan yang dia tak puas hati.

“makan jelah” Alya membalas dengan selamba sambil mulutnya masih mengunyah aiskrim.

“aeuw.. seriously guys? Kalau aku jadi kau Nal, aku tak akan datang kat sini dengan member lelaki. Try to imagine la, dua orang lelaki makan ice-cream kat baskin robbins di dalam kedai yang penuh dengan perempuan. Tak ke korang dapat gelaran G-type among girls kat sini, ke korang memang berpasangan. Seriously! Oh my Versace!! You guy’s are..!!” mata Diana membulat serta meneka dengan suara yang sikit lantang.

 “masyaALLAH! Hakim! Zainal! Macam mana kamu berdua boleh terjebak dengan perkara Allah laknat. Bertaubat lah!” lagi lantang suara Alya. Walhal, Alya tahu akan hubungan G itu hanya serkap jarang Diana untuk sekalian kalinya. Saje je nak kenakan dua lelaki berhidung belang depan dia ni.

“aku tak sangka pulak korang berdua ni suka ‘spesis’ korang je. Kalaulah peminat-peminat korang tau pasal benda ni, tak pasal-pasal korang kena lempar dengan muntah kucing” Diana masih seronok berseloroh. Kuat ketawa Diana namun ketawa itu mati apabila alya menampar pahanya, ‘adui!’

Suapan ice cream ke mulutnya dan alya terhenti seketika apabila mendengar kata-kata Diana,

“wei, aku tengah makan ni. agak-agaklah” ujar wawa dengan suara dingin.

Semua mata-mata di dalam restoran ice-cream menghala ke arah meja mereka.

‘kenapa aku rasa macam dorang tengok kami ni seperti koala bear kat Zoo Negara’ getus hati Wawa.

“wei, korang ni nak bergurau pun agak-agak lah! We’re straight guys. Surely straight and no zig-zag. No doubt and Wawa jangan percaya dengan kata-kata dua ekor kangaroo ni. Zainal, yang kau ni diam kenapa? Defend yourself can you?” Hakim yang jelas cemas dengan tuduhan melulu si mamarazzi dan ustazah pilihan itu.

“relaks bro, dorang berdua ni gurau jelah. Jangan ambil port sangat. Sekarang ni, Diana baik kau jerit balik kat semua orang dalam restoran ni, yang kau tengah buat lawak yang paling ba..alif..gang=banggang! kalau tak, aku report kat mak kau yang lepak kat sini” zainal mengugut. Zainal dan Diana adalah jiran sebelah rumah. So for sure they are best arch-enemy forever and after.

“aku tak takut pun. Bagitau jelah. Tak hairan!” Diana berlagak selamba.

“lupa nak bagitau kau, aku ada nombor telefon your mom. well in case berlaku perkara macam ni, mana nombor ni ek” Zainal yang ligat mencari nombor telefon Puan Dhia aka mak kandung si mulut longkang Diana.

“hah jumpa pun! Aku call ye” zainal mengacah.

“woi, agak-agak lah. Nak bergurau sampai nak libatkan mak aku. apa cer weii!” sakit hatinya melihat Zainal cuba mengulaikan dirinya yang suci itu.

“apa yang aku nak cakap ni ye? Mak cik, Diana tengah lepak dengan member…. hmmm, nice. Nak call lah” Zainal masih terus mengugut.

“Ok, ok.... aku jerit” Diana yang tak mampu menahan gelabah.

‘Boleh jadi mee maggi rambut aku kena sental dengan ibu aku karang’ gerun Diana membayangkan hal itu.

“ala chill la, Nal! aku gurau je la. Muka sikit punya jambu mana boleh tergolong dalam g-type guys kan. Takde orang nak percayalah kalau aku kata korang bukan straight semua orang tahulah, Akim dengan kau ni hidung belang terkenal. Sorry ye Nal!” Diana mengaplikasi skill memujuk kepada zainal yang sedia mendengar bait-bait kata manja dari Diana.

“aku nak kau jerit sekarang jugak” Zainal tak mau mengalah

Dengan jelingan tajam, Diana menggah kan dirinya.

“attention Ladies and Gentlemen! As you can see here, this two hot young man is not G-type! Merek berdua ni jantan sejati! So lovely! Thats all, enjoy your meal. Once again sorry my dear Zainal” lantang Diana bersuara kepada seisi restoran itu. mata mereka tertumpu pada Diana, hairan mereka melihat Diana  membuat announce. Actually mereka tak dengar sangat pun apa yang Diana kata pada Zainal dan Hakim sebelum ni, Zainal sengaja nak raging Diana.

“Diana udah-udah le tu, aku dah immune dengan kata-kata manja kau yang meloyakan semenjak aku belum keluar dari kandungan mak aku lagi. Enough! By the way, sorry the morry kau diterima! Thanks to me, honey” zainal mengenyit mata.

#

Wawa, Hakim dan Alya yang menjadi penonton drama sebabak hanya mampu terdiam menahan rasa muntah.

‘kalau Zainal kata meloyakan, aku ni siap nak muntah tengok drama swasta yang tetibe je ni jadi depan mata. Siapa la hero untuk aku hari ni ek?’ Alya memasang angan-angan lalu dia terpandang wajah macho milik Hakim yang kini tengah terpaku memandang wajah cantik sahabatnya.

‘dia? Hish, tak nak aku. Urm, aku nak hero aku macam ustaz! Seorang ulama pernah cakap, perempuan yang beriman tak digalakkan untuk bernikah dengan lelaki yang jahil, tetapi seorang lelaki yang beriman digalakkan untuk bernikah dengan perempuan yang jahil dengan niat untuk membimbingnya kembali ke jalan Allah. Ya-Allah,berikan lah aku seorang imam yang mampu memimpin aku dan bakal zuriatku ini tetapi kalau jodoh aku dengan Hakim ni, aku redha sebab dia hot giler!’ apabila Ustazah Alya mula melalut. Kepalanya digeleng-gelengkan sambil tersengih

Wawa duduk di antara kedua sahabat dunia akhiratnya, dia yang merasa dirinya berada dalam situasi awkward tersangat-sangat apabila melihat Diana dengan drama swasta bersama jirannya yang mungkin akan ada part 2, ala-ala drama bersiri la pulak. ‘Jangan sangkut dengan jiran sendiri sudahlah ye ?’

Dia kemudiannya mengerling ke arah ustazah pilihan yang duduk di sebelah kanannya, dilihatnya Alya memandang ke atas sambil tersengih dan mengeleng kepala sambil sudu aiskrim masih berada dalam mulutnya. ‘Alya dah kenapa pulak? kuat jugak penangan tension SPM ni, sampai ustazah ni pun naik sewel, takziah sahabatku!’

Di depannya kini,‘seorang mamat yang berhidung belang merasakan dirinya adalah hero Malaya, tinggi, mata redup, hidung mancung yang terletak sempurna, hensem tapi hati aku tak pulak kena short circuit bila tengok muka mamat ni. mungkin ‘bidadara aku’ lagi hensem kot, tu arh pasal hati aku kena short circuit setiap kali pandang muka dia’ Wawa teringat akan budak skema yang semakin hari semakin mendapat tempat di hati dia yang agak keras tu.

“lama tenung Akim, dah jatuh ke?” soal Hakim apabila melihat mata bulat Wawa ralit meratah segenap inci wajah dia. ‘tahulah aku hensem Wawa! Jangan pandang lama-lama.’ senyuman bangga terukir.

“eh, siapa pulak perhatikan kau. Aku dok perhati promosi ads kat belakang kau tu. By the way, apasal tetibe pulak jatuh? apa yang jatuh?” soal Wawa yang cuba menutup malu yang bertakhta segan di hatinya.

“jatuh cinta la sayang. kenapa garang sangat ni, Akim gurau je la” Hakim cuba bermanja dengan Wawa yang sememang sukar untuk ditembus hati kerasnya itu. Namun dia tidak mengalah kerana perkataan itu tidak ada di dalam kamus hidupnya.

“ish, kau ni dah jadi setengah tiang ke apa Akim? Sayang- sayang, SPM tak habis ada hati nak panggil anak dara orang sayang. Eih tolong sikit ye. Aku hempuk kau dengan kerusi ni kang, tak pasal-pasal kau koma 5 bulan. Hah! baru kau tau tinggi rendah langit ni!” Wawa melenting lagi. Pantang datuk nenek mak angkat ada orang panggil Najwa Safira dengan panggilan sayang. Hish!

‘Kalau family or bidadara aku yang panggil sayang tak pe’ amboi memilih betullah Wawa ni.

#

Slot imbas kembali Wawa terhenti apabila Hashim aka abang kereknya menceroboh masuk bilik yang merah lagi menyala itu. merah tapi decoration bilik itu tak girly sangat, sempoi je.

“ni apa kes menceroboh bilik orang? Dah jadi sekutu Amerika ke apa?! Tak reti-reti nak bagi salam?” marah Wawa

“takde kes sangat pun. Cuma kau tu je yang jadi kes terpenting sekarang ni, mama dari tadi melaung nama kau bagai nak runtuh konkrit rumah, kau masih tak dengar. Apa yang kau khayalkan hah? Kau teringat si Aiman tu ke? Adikku jaga hati tu baik-baik, jauh lagi perjalanan awak tu” dengan suara yang sengaja dilembutkan, Hashim memberi nasihat kepada adik kesayangan dia.

“mana ada! orang tengah fikir lepas SPM nak buat apa. Takde maknanye nak fikir umat yang sama jantina dengan abang, buat sengal hati sanubari je!”  laju Wawa menjawab tekaan abangnya yang asyik, asyik, asyik mengaitkan dirinya dengan mamat skema tu! Sebenarnya tekaan abangnya itu asyik, asyik, asyik tepat je.

“yelah tu! Suka cakap suka, tak mengaku nanti merana....” sengaja Hashim membuat pantun dua kerat itu.

“abang ni dah kenapa? Fius otak dah putus ke? Pergilah main jauh-jauh. Mama nak ape?” Wawa tidak puas hati dengan perangai abangnya yang suka menyakat.

“manalah abang tau, turunlah mama tu dah hilang suara emas dia dok panggil kau dari tadi. abang tak sangka, sampai hati Wawa cakap kat abang macam tu. Kenapa Wawa? apa salah abang? abang ni, hanya ada seorang adik je... tapi... tapi...” Hashim mula melalut sambil menutup mulutnya, kononnya menahan tangis.

“mulalah nak mengarut tu! Abang ni kan, yelah-yelah. Kejap lagi orang turunlah. Nak kemas buku jap”

“bagus-bagus. Macam tulah adik abang. Yelah tu kemas buku, ntah-ntah nak sms Aiman bakal suamimu. –oh Aiman ku sayang” kuat ketawa Hashim. Tapi ketawanya tak lama. Apabila Wawa melemparkan bantal ke arah Hashim. Hashim mengambil bantal itu dan terus membaling semula bantal itu ke arah Wawa.

“yeah! 10 point for Hashim!” dengan bangga Hashim berkata, kakinya melangkah dengan cepat. Mana tau kalau-kalau Wawa buat serangan balas.

“abang ni kann!!!” mau bergegar rumah mendengar suara Wawa malam itu.

#

Aiman yang masih bergolek-golek malas di atas tilam. Saiz king yang Empuk bin Selesa bin Nyaman miliknya itu. Hatinya masih mengenangkan apa yang berlaku hari ini. First, Wawa menenungnya bagai nak telan dirinya hidup-hidup. Second, mamat nombor dua dalam kelas tu kelihatan mesra bersama Wawa and the geng sewaktu balik dari sekolah tengahari tadi.
‘kenapa Wawa tak layan aku hari ini? Semalam ok je, siap peluk-peluk bagai. Kalau tak layan, kenapa dia tenung aku dalam-dalam. Macam dah jatuh cinta je. Ke dia marah aku peluk dia semalam, tapi kalau aku tak peluk dia semalam, dia yang akan peluk aku. yelah, aku tarik dia dengan niat nak selamatkan nyawa dia. Takde niat. Ye ke? Wawa, kenapa buat abang macam ni sayang. Terseksa jiwa abang ni yang...’ hilang semua semangat hendak membuka buku malam ini.

Hatinya yang masih sedih bertambah sedih apabila dia melayan lagu I Lay My Love On You yang berkemundang buat ke-12 kali selepas dari waktu isyak tadi. Dia mula melayan perasaan.



You Might Also Like

3 comments: